Xènia Besora

Directora artística

Xènia Besora
"La direcció artística consisteix en prendre diferents decisions per crear l'estètica artística d'una pel•lícula."
La Xènia Besora Sala té 30 anys, és de Reus (Tarragona) i està llicenciada en Belles Arts. Actualment viu a Mèxic on treballa com a directora artística en diferents projectes audiovisuals.

En què consisteix la feina d'una directora artística?
Podríem xerrar tot un dia i part de l'altre per intentar definir aquesta feina, però com a resum podria dir que la direcció artística consisteix en definir les diferents decisions que ens duen a l'estètica artística d'una pel•lícula.

Què estàs fent actualment?
Actualment estic preparant un llargmetratge a la ciutat de Mèxic. Ara mateix estem a la setmana menys 5 de rodatge, organitzant-ho tot i planejant com anirà la pel•lícula; comencem a rodar el dia 16 d'abril daquest any i finalitzem a finals de maig. Mentrestant estic presentant una proposta per a un rodatge d'un anunci, treballant al mateix temps amb un curtmetratge d'una amiga, i preparant una carpeta per presentar la proposta artística per a un altre llargmetratge que m'han ofert per a finals d'any.

Com és que estàs a Mèxic?
Casualitats de la vida. A Barcelona duia a terme un projecte artístic amb una companya, relacionat amb projectes plàstics, ella havia estudiat a l'escola de cinema de Barcelona, l'ESCAC, i estava a punt de marxar a Mèxic a estudiar un màster en cinema documental, amb el pretext d'acompanyar-la una temporada a rodar el seu documental em vaig descobrir jugant-me la sort amb una moneda si em quedava a viure a Mèxic o no. Tant bon punt vaig decidir que em quedava a viure a la ciutat de Mèxic em vaig plantejar la possibilitat de buscar feina en l'àmbit de la direcció artística, i des de llavors he seguit treballant en la mateixa feina.

Com et vas anar introduint en el món de la direcció artística?
Vaig començar treballant per a petites obres de teatre, obres de l'escola... i després ja més professionals. Un dia, una amiga que estava estudiant cinema em va convidar a treballar en un projecte de 3r any de carrera, un curtmetratge que es rodaria en 16mm; ells em varen explicar com funcionava el rodatge i jo em vaig encarregar de la part artística. Després d'aquella experència vaig començar a treballar en diferents projectes estudiantils, curtmetratges diversos, i a seguir estudiant la carrera de directora artística de manera independent.


Gràcies a una beca Erasmus vas estar a Anglaterra estudiant, què recordes d'aquella experiència? La recomanaries?
El fet de distanciar-te del teu entorn, de canviar d'ambient i d'ubicar-te en altres espais és tot un guany, crec que tot el que estigui relacionat amb el canvi és enriquidor i sí, ho recomano a tothom que hi tingui interès.

El seu web

"Una de les coses que més m'han fascinat en aquesta professió és la de veure créixer davant teu un projecte que havies traçat sobre paper i gaudir del seu procés de construcció. Que el teu disseny de producció comenci a agafar forma i desaparegui de les teves mans per formar part d'una peça molt més gran: la pel•lícula!"




Algú a qui admires en l'àmbit de la teva professió.
Admiro la directora nord-americana Julie Taymor.

Una pel•lícula que tornaries a veure.
Una només? Impossible! Jo tornaria a veure El día de la bestia (1995), d'Álex de la Iglesia, Margot at the wedding (2007), de Noah Baumbach, Me and you and every one we know (2005), de Miranda July i Life acuatic (2004), de Wes Anderson.

Un web relacionat amb el teu camp de treball.
Cineteca Nacional de México.

Un llibre de capçalera per a la teva professió.
Historia del arte, d' E.H. Gombrich i Diseño de producción y dirección artística, de Peter Ettegui.


Una anècdota.
Un dia vaig haver de desmuntar una construcció d'una escenografia perquè el cavall que teníem a dins del plató no volia sortir per la porta; al final va sortir pel mig del nostre decorat que donava a la part del darrere de l'estudi.

Un consell a un jove que somia de dedicar-se a la direcció artística.
Que no perdi la il•lusió de la vida. Com deia Giacometti, el sorprenent d'una pedra és poder-la veure cada dia i que cada vegada li descobreixis quelcom diferent.

Canviaries alguna cosa de la teva trajectòria tant acadèmica com professional?
Ara mateix no canviaria res, el que decidim i el que fem ens porta per un camí i és el que ara estem caminant, el que sí m'agradaria canviar una mica és el present, m'agradaria poder-me organitzar per poder seguir estudiant, això sempre; ara estic una mica allunyada de les universitats, per la qual cosa demanaria poder organitzar el meu temps per entrar a una altra carrera, que estaria relacionada amb l'arquitectura, la història o la filosofia o.... en fi, em sembla que el que ara m'agradaria és poder gaudir dels nous coneixements que et pot aportar una nova titulació i també de la vida universitària.

Què ha influït més en el teu èxit professional, la sort o l'esforç?
Doncs les 2 coses, i podríem dir que alguns factors més. Crec que el creixement intern de cada persona, la il•lusió, les ganes d'aprendre, l'energia per veure i descobrir l'entorn i que el teu voltant t'ensenyi, entre d'altres factors, m'han ajudat a millorar el dia a dia de la meva feina. Podríem dir que es pot fer més i que es pot fer menys; en relació a algunes persones, podríem dir que no hem fet gaires coses, i en relació a d'altres, podríem dir que n‘hem fet moltes, per tant, crec que més aviat és qüestió de pensar d'una altra manera, parlar només d'èxit profesional descuidant el creixement emocional de cadascú no ens ajuda a llevar-nos del llit cada matí. Per tant, podríem dir que el creixement d'una persona pot ser molt bo sense tenir en compte els seus èxits professionals o reconeixements en la societat. Gaudiu del moment al cent per cent, ni més ni menys.
Personalment, cada vegada més lluito per aprofitar cada dia al màxim, i no parlo només de la direcció artística.... perquè al cap i a la fi només és una professió i el món n'està ple, de coses a fer i de feines per desenvolupar. Qui sap què farem demà.