El protagonista d'Aviació Comercial

Pilot d'Aviació Comercial i Operacions Aèries

El protagonista d'Aviació Comercial
"L'estudiant haurà de preparar el nivell d'anglès, així com els coneixements científics, per facilitar la seva introducció al món aeronàutic."
Èric Besora Vilardaga és graduat superior en Aviació Comercial - Pilot de Transport de Línia Aèria i professor del grau en Pilot d'Aviació Comercial i Operacions Aèries al Centre d'Estudis Superiors de l'Aviació (CESDA) de Reus (Tarragona).
El Professor

Quines competències o habilitats ha de potenciar l'alumnat d'aquesta titulació per sortir ben preparat?

Tenir una bona base de coneixements científics, com matemàtiques i física, és molt important per comprendre de manera més clara les dinàmiques del vol i tot el que envolta l'avió.

A causa de la importància de les assignatures pràctiques d'instrucció en vol, els estudiants han de tenir capacitat organitzativa. Cal tenir en compte tot el que envolta la preparació d'un vol: càlcul de combustible, previsió meteorològica, planificació de la ruta, elecció d'aeroports alternatius, etc.

El caràcter internacional de la professió comporta que l'ús de l'anglès sigui primordial per a una futura inserció en una companyia aèria: la majoria de companyies utilitzen l'anglès com a idioma vehicular, així com en les seves fases de selecció.

La professió de pilot és una professió molt global i les oportunitats laborals estan per tot el món. L'alumne tindrà l'oportunitat de conèixer països i cultures diferents, per tant, ha d'estar preparat per poder-se adaptar a qualsevol situació.

També és necessari tenir en compte la importància d'un bon estat de salut, i és per això que els alumnes passen de forma anual un reconeixement mèdic.

PLA D'ESTUDIS

Aquí tens una relació d'algunes de les assignatures bàsiques i obligatòries del grau en
en Pilot d'Aviació Comercial i Operacions Aèries:

  • Introducció a l'economia
  • Principis bàsics de la física
  • Principis del vol I, II i III
  • Meteorologia bàsica
  • Navegació general
  • Comunicacions IFR
  • Comunicacions VFR
  • Instruments avançats de l'avió
  • Legislació de la navegació aèria
  • Gestió d'aeroports
  • Planificació de vol

És aquest grau diferent de la resta?
Jo crec que sí a causa de les pràctiques de vol que es realitzen en un entorn real.

Com s'adapten els alumnes a volar en un aeroport internacional?
Les pràctiques de vol comencen en el 2n curs, quan els alumnes ja han adquirit una bona base teòrica. Els seus primers passos dins una cabina els realitzen en el simulador de vol del centre. Allà aprenen a fer servir els comandaments i instruments de l'avió, així com el seu comportament. Posteriorment inicien els vols al costat d'un instructor que els guia en la seva progressió com a pilots. Quan l'alumne ha adquirit el nivell adequat, comença una nova fase en la qual realitza els vols sol. En aquest moment aprèn a prendre decisions i a assumir responsabilitats per ell mateix. En cursos posteriors l'alumne aprèn a volar en condicions meteorològiques adverses, així com en avions més complexos.

Generalment els alumnes, a través de la constància i l'estudi, passen per les diferents fases de vol adquirint tots els coneixements, competències i habilitats necessàries que els capaciten per volar en qualsevol situació.

Hi ha algun tipus d'ajuda econòmica o finançament per cursar aquest grau?
En tractar-se d'un grau universitari oficial, els estudiants es poden acollir a les beques del ministeri d'educació i a les pròpies de la comunitat autònoma.

Quant al finançament, el CESDA té concertades línies de concessió de préstecs d'estudis amb diverses entitats financeres que cobreixen fins a l'import total del programa. Els préstecs es consideren una forma habitual de finançar els estudis al CESDA.


Consell a un futur estudiant...

A causa de tot el que he comentat anteriorment, l'estudiant haurà de preparar el seu nivell d'anglès, així com els coneixements científics, per facilitar la seva introducció en el món aeronàutic. Els alumnes que no tinguin aquesta formació científica tampoc no s'han de preocupar, ja que el CESDA té programes formatius específics per a la formació en aquests camps.


+ info

Èric Besora Vilardaga imparteix les matèries següents:


  • Navegació general: formació bàsica de 1r curs que se centra en la navegació aèria utilitzant cartografia aeronàutica.

  • Instrucció en vol I: assignatura obligatòria de 2n curs en la qual es duen a terme vols visuals en monomotor.

  • Instrucció en vol II: formació obligatòria de 3r que es basa en vols instrumentals en monomotor.

  • Instrucció en vol III: obligatòria de 4t que consisteix en vols en bimotor