Montse Ribé
Amb un Òscar entre les mans
Lloc de naixement: Barcelona.
Edat: 35 anys.
Professió: Tècnica supervisora en efectes especials de maquillatge.
Anys que portes professionalment dedicant-te al món de la caracterització: Uns 14 anys.
Formació realitzada:
En aquesta professió gairebé tothom és autodidacte, però, a part, vaig fer uns cursos en una escola anomenada Screaming, que ja no existeix i que pertanyia al nostre Estudi DDT SFX. Però on vaig aprendre més va ser treballant al taller.
En què consisteix la teva feina? Realitzem efectes especials de maquillatge per a cinema, teatre i televisió. Els efectes especials de maquillatge engloben maquillatges protèsics, per transformar els actors en monstres, envellir-los, engreixar-los, etc., maquillatges ficticis de persones o animals i animatrònics, que són ninots mecànics -rèpliques animals o humanes de cos sencer o d'alguna de les seves parts-, animats mitjançant mecanismes interiors. |
En dos projectes, un per a Espanya i l'altre per a França.
Sempre m'han agradat les criatures fantàstiques, així que, quan vaig saber que amb aquesta professió podria fer-les realitat, és el que vaig voler fer, però no ho vaig descobrir fins una mica més tard, perquè, tot i que sempre m'havia agradat tot el que tenia relació amb l'aspecte artístic, també m'agradava molt l'esport, així que vaig passar una època en la qual vaig pensar seriosament a ser atleta.
Jo crec que sí, ja que, en el cas d'aquesta professió, no hi havia gaire on escollir. Ara hi ha més escoles que ensenyen aquesta professió, però abans no hi havia gairebé res. De tota manera, encara continuo pensant que Screaming ha estat la millor escola a Espanya d'efectes especials de maquillatge. |
No canviaria res. Quan vaig anar a l'escola Screaming, em vaig posar a treballar de seguida, ja que vaig començar a ajudar-los en les feines que tenien al taller. Crec que quan s'aprèn més és treballant.
La varietat, és a dir, o tens molta feina o no tens res; les feines sempre surten totes de cop i has d'escollir, i després, de sobte, no tens feina. No hi ha una constància, per la qual cosa és molt difícil organitzar-te.
També destacaria que aquesta feina és poc monòtona, ja que cada efecte que et demanen és diferent de l'altre, i per a diferents pel·lícules, així que cada cop és un nou repte i això ho fa encara més divertit i interessant.
Crec en l'esforç, durant tots aquests anys ens hem esforçat moltíssim per fer les coses el millor possible, sense pensar en els beneficis, sinó en el producte que entregàvem. Això no diu molt d'un empresari, però crec que és el que s'ha de fer al principi. Després has de seguir portant una empresa i ser un artesà, tot un art!
La veritat és que sí, perquè considero que, tot i que estiguis dedicant-te professionalment a allò que has estudiat, sempre hi ha alguna cosa nova que pots aprendre, així que, en aquest sentit, sempre estàs estudiant, per millorar en la teva professió, però també està bé estudiar coses noves que no tinguin res a veure. Tot és enriquidor.
Com en quasi totes les feines, hi ha dies de tot, però molts són estressants, perquè tens sota la teva responsabilitat el pes d'una empresa.
A més, en el món del cinema, no sempre tens el temps que demanes per realitzar una feina, i com que la nostra feina és artística, és molt difícil calcular les hores que et pot portar, amb la qual cosa acabes fent moltíssimes hores. Si et vols dedicar a allò que t'agrada, i més si és artístic, no pots pensar a tenir un horari fix o una rutina.
• Una formació que tens i que consideres positiva.
La que tinc en efectes especials de maquillatge.
• Una formació que no tens i que creus que necessites.
Aprendre idiomes sempre és molt necessari.
• Una professió o ofici que sempre t'ha agradat.
A part de la que tinc, m'agrada molt la dansa, tot i que suposo que no està considerada una professió.
• Algú a qui admires en l'àmbit de la teva professió.
Rick Baker, Katsuhiro Sutji, Dick Smith, Jim Henson i, tot i que treballi amb ell, David Martí.
• Una pel·lícula que tornaries a veure.
Moltes…, entre elles, Regreso al futuro, les pel·lícules de la sèrie d'Indiana Jones, Gremlins i Cristal oscuro.
• Un llibre de capçalera per a la teva professió.
No strings attached, de Jim Henson.
• Una ciutat o un país que destacaries en l'àmbit de la caracterització i maquillatge del món audiovisual.
Els Estats Units.
• Un consell a un jove que vulgui dedicar-se a la caracterització.
Sobretot que tingui molta il·lusió, perquè és el que t'empeny a aprendre i a mantenir-te. I moltes ganes de treballar, perquè, com ja he comentat abans, aquesta feina no té horaris, sobretot si vols fer-ho bé.
• Enumera els components de l'equip de professionals que t'envolta.
Bé, en realitat, el nombre de persones varia segons la feina que tenim. Però, a part del David Martí, el meu soci i mestre, i jo, comptem amb un equip de tècnics que, igual que tots, participa de tots els processos, ja que aquí no hi ha suficient feina com per especialitzar-te només en una cosa. Amb Xavi Bastida, Juan Serrano i Pablo Perona hi comptem sempre.
• Quin d'aquests professionals és fonamental en el teu dia a dia?
Xavi Bastida, que fa molts anys que és amb nosaltres i ha après molt, és un crack en totes les disciplines de la nostra professió. Un gran tècnic i molt bona persona.