Cursos Relacionats

El professor de Farmàcia

Pablo Anselmo García García ensenya Farmàcia

El professor de Farmàcia
"Malgrat ser una titulació de la branca de Ciències de la Salut, el seu alt percentatge de matèries bàsiques de Ciències fa que sigui una carrera on cal estudiar força."
Pablo Anselmo García García fa més de 7 anys que es dedica a la docència. Actualment, és vicedecà de la Facultat de Farmàcia i professor de la titulació a la Universidad de Salamanca.

Quines diferències creus que es donen entre la llicenciatura i el grau en Farmàcia?
Els objectius que han d'adquirir els estudiants amb la formació que reben, les matèries que formen la titulació i els anys d'estudi en tots 2 títols estan regulats per la mateixa directiva comunitària, per la qual cosa a aquest nivell no hi ha cap diferència. La diferència rau en la metodologia docent utilitzada per assolir les competències. En general, en la llicenciatura les classes teòriques tradicionals sempre es feien en gran grup i amb prou feines hi havia interacció entre el professor i l'alumne. La prova d'avaluació era un examen final basat en els coneixements que el professor impartia a classe. L'estudiant es preparava per a aquesta prova pràcticament uns dies abans i tenint com a única font d'informació els apunts de classe. Aquest model provocava un gran absentisme a les aules. En el model que estem implantant en la Facultat de Farmàcia de la Universidad de Salamanca, aproximadament un terç d'aquestes classes teòriques són en grups reduïts, que afavoreixen la interacció entre el professor i l'estudiant, on es poden realitzar activitats com seminaris, tutories, debats… A més a més, s'ha canviat el model d'avaluació, s'ha reduït el pes de l'examen final i han aparegut altres proves al llarg del curs que afavoreixen que l'estudiant treballi l'assignatura des del principi.

Plantejar les classes no solament com una eina per difondre coneixements, sinó també com un moment on es realitzen activitats “obligatòries” per a la superació de l'assignatura ha augmentat molt l'assistència a les classes. Els estudiants estan fent servir molt més altres fonts d'informació (s'ha duplicat el préstec de llibres a la biblioteca, accedeixen a bases de dades, utilitzen programari especialitzat, etc.).

EL PROFE

Pablo Anselmo García García és doctor, llicenciat en Farmàcia i també en Bioquímica per la Universidad de Salamanca. Així mateix és farmacèutic especialista en Anàlisi i Control de Medicaments i Drogues pel Ministeri de Sanitat i el Ministeri d'Educació i Ciència, director tècnic de laboratoris, responsable de Departament Instrumental i responsable de qualitat i analista en 2 laboratoris del sector privat.

Pablo Anselmo imparteix Informació i metodologia científica, que és una assignatura obligatòria de 1r curs i que és de 3,0 ECTS. També ensenya Química farmacèutica 1, matèria obligatòria de 7,0 ECTS, que es cursa a 3r.

En general es pot dir que els estudiants estan treballant i adquirint competències transversals que la societat demana a un titulat superior i estan participant en un procés d'aprenentatge que sembla que aconseguirà fonamentar de forma més consistent els ensenyaments bàsics.

Els resultats acadèmics han millorat substancialment. S'ha reduït el nombre de “No Presentats” considerablement i han augmentat les taxes de rendiment i d'èxit.

El grau en Farmàcia està suposant un gran increment de càrrega de treball per al professorat, tant en la preparació de materials i l'avaluació dels estudiants com en les activitats de coordinació i garantia de qualitat del títol.


Descripció de la titulació de Farmàcia

Dificultat. Malgrat ser una titulació de la branca de Ciències de la Salut, el seu alt percentatge de matèries bàsiques de la branca de Ciències (Matemàtiques, Estadística, Física, Química…) fa que sí que sigui una titulació on cal estudiar força. La taxa d'èxit de la llicenciatura en els anys precedents és menor que la de la mitjana de les titulacions impartides a la Universidad de Salamanca.

Els treballs. Amb l'arribada del grau en Farmàcia aquest tipus d'activitats s'ha multiplicat. En funció de les característiques de les assignatures es plantegen treballs en grups, en parelles o individuals. Alguns treballs són extensos i contemplen tots els aspectes que recull un treball científic (recerca d'informació, estructura i apartats, eines de presentació…) i preparen l'estudiant cap al treball de fi de grau. D'altres estan dirigits a objectius concrets. Estem intentant que del primer tipus només n'hi hagi un per semestre o curs.

Les pràctiques. Les pràctiques són molt importants en la nostra titulació. Ocupen un 30% de les activitats que l'estudiant realitza en presència del professor, és a dir, en una assignatura tipus de 6,0 ECTS, de les 60 h que l'estudiant està amb el professor, 18 h són de pràctiques.
A més a més, comptem amb l'assignatura de Pràctiques Tutelades, que té una durada de 30 ECTS, és a dir, l'estudiant desenvolupa la seva activitat en una oficina de farmàcia comunitària o servei de farmàcia hospitalària durant un semestre complet.


Situació del mercat laboral per als acabats de titular

D'enquestes recents efectuades a titulats de la nostra Facultat, podem destacar que un 92% d'ells treballen i que un 80% van trigar menys de 6 mesos a trobar la feina actual. Cap no exerceix un treball no qualificat o per al que no es requereixi titulació universitària i el 82% ho fa en la branca sanitària.


Consell a un futur estudiant...

Al futur estudiant li aconsello que tingui ganes de ser farmacèutic. Si les té, segur que obtindrem un excel•lent resultat i s'endurà una experiència que mai no oblidarà.