El professional de la Il·lustració

Cicle formatiu de grau superior en Il·lustració

El professional de la Il·lustració
Miguel Ángel Flores porta més de 30 anys en el món de la il·lustració i, tot i que en un principi no tenia plantejat dedicar-se al dibuix, avui dia no canviaria res del que va fer ni del que fa.
+ Dades


Nom i cognoms: Miguel Ángel Flores Flores
Lloc de naixement: Herrezuelo (Salamanca)
Edat: 49 anys
Formació: Autodidacta



Per què la Il·lustració?


Des que tinc memòria, sempre he dibuixat i ja des de nen em vaig adonar que no ho feia malament.
No he realitzat cap formació específica de la meva professió, vaig estudiar fins a COU i vaig superar la selectivitat (aquell primer any que n'hi va haver); vaig ingressar a medicina a la Universitat Autònoma de Madrid (UAM) i als dos anys la vaig abandonar per seguir treballant en la il·lustració, el disseny gràfic i els diferents camps relacionats, tal com anava fent tres anys abans. Pel que fa a la Il·lustració, la meva formació ha estat autodidacta.


Vas trigar molt a trobar feina? Com la vas trobar?


Quan tenia 18 anys una companya d'estudis em va veure dibuixar i em va posar en contacte amb un estudi de disseny gràfic i vaig començar a col·laborar en diverses feines.

Quins aspectes del teu perfil van tenir en compte en el procés de selecció de personal?


La meva facilitat per al dibuix, el realisme i la fidelitat al model, més les ganes d'aprendre i superar els reptes que se'm presentaven en cada encàrrec.

Quins plans de futur tens?


Tal com estan les coses, el futur no existeix, l'hem d'anar creant dia a dia.

Com veus la teva professió d'aquí a 10 anys?


Si no millora la valoració de la professió i no controlem l'intrusisme de pseudoprofessionals i espontanis que tiren per terra els preus (actualment es cobra menys que fa 10 anys pel mateix tipus de feina), veig un futur poc prometedor.

Consell a un futur estudiant de cicle formatiu de grau superior en Il·lustració?


Que pensi que ha d'estar aprenent constantment, ja que cada encàrrec és com un examen que ha de passar; el millor que pot fer per superar-se és dedicar moltes hores cada dia al tauler de dibuix i veure les feines de tots els il·lustradors que pugui, perquè sempre li ensenyaran coses noves. També és molt important que s'apunti a qualsevol de les associacions professionals d'il·lustradors que hi ha a Espanya, perquè l'orientin i el protegeixin en les relacions laborals que tingui en un futur.



Radiografia del lloc de treball


En què consisteix la teva feina?
Esperar que hi hagi algun encàrrec i despr��s posar-me a treballar, complint el que se'm demana.


Quin creus que ha de ser el perfil d'un il·lustrador?
Sentit de l'equilibri, de la proporció i de l'estètica; saber captar en cada moment el que demana el client i ajustar-se al que ell vol, però també és bo ser original i tenir una personalitat i un estil propis.

Eines o materials que utilitzes a la teva feina
Els últims anys, pràcticament tots els encàrrecs els acabo amb l'ordinador, però no tots els faig completament amb ordinador, començo amb llapis sobre paper o cartró de dibuix, com es feia sempre, i posteriorment continuo donant color amb aquarel·les o llapis de colors, tot i que en els meus 30 anys de professió he utilitzat tots els materials: pintura a l'oli, pintura al tremp, pastels, ceres, acrílics, tinta, carbó, sanguina, guix, llapis grassos, grafit, etc. També he utilitzat eines com: aerografia, gravat, ploma, pinzell sec, pinzell humit, canya, raspall de dents, esponja, els dits de la mà, llapis gràfic, etc.

Condicions de treball

Entorn laboral

L'entorn laboral pot ser una simple habitació, ben il·luminada i en la qual tinguis prou intimitat i tranquil·litat per poder concentrar-te en el treball.


Horari

No hi ha un horari fix, depèn del temps que tinguis per complir la comanda. A vegades, s'ha de treballar fins que el cos aguanti, o fins i tot més; en ocasions, he hagut de treballar 24 hores seguides sense parar per complir amb la data d'entrega però, per sort o per desgràcia, no sempre és així.


Salari

És molt relatiu i variable, depenent del flux de feina. Moltes vegades t'has d'adaptar al pressupost de què disposi el client, negociant per tal de no tenir pèrdues. El que sí que els dic als que comencen en aquesta professió és que mai facin cap dibuix gratuïtament i que valorin el seu temps i la seva creativitat.