Cursos Relacionats

El professional d'Automoció

Cicle formatiu de grau superior d'Automoció

El professional d'Automoció
Francisco González és el director general de la Flota de Transport Metropolità de Barcelona (TMB).
+ Dades


Nom i cognoms: Francisco González Balmas
Lloc de naixement: Arenys de Mar (Barcelona)
Edat:52 anys
Formació realitzada:
Enginyer Industrial Superior, especialitat en Mecànica, a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers Industrials de Barcelona.
Curs de postgrau de Finances per a directius en el centre ODE.


Per què Automoció?


Des de jove tenia clar que volia desenvolupar la meva vida professional en el sector de l'automòbil i vaig iniciar una formació professional en una gran empresa del sector (l'antiga ENASA-Pegaso), que vaig completar amb una Enginyeria Industrial en Mecànica.

En aquest món, he tingut la sort de poder treballar en totes les funcions de les empreses d'automoció. A ENASA-Pegaso, en l'enginyeria de Disseny i desenvolupament de la divisió de motors, on vaig arribar a la direcció de l'esmentada divisió. Quan la multinacional italiana IVECO va adquirir Pegaso, vaig continuar com a director de motors uns altres set anys i després vaig passar a la divisió d'autobusos, on vaig tenir responsabilitats d'assistència en la fabricació de xassís i carrosseries d'autobús en l'àrea internacional.

Finalment, davant la proposta de TMB, he assumit la direcció de l'enginyeria i el manteniment de la flota d'autobusos de l'esmentada empresa i així he completat les possibilitats d'actuació professional en el sector de l'automòbil.


Vas trigar molt a trobar feina?


Realment, i com que estem parlant de fa més de 30 anys, l'únic obstacle va ser l'examen d'ingrés a la formació professional d'ENASA-Pegaso. Una vegada fet aquest pas, la resta ha estat una successió de propostes per anar assumint responsabilitats noves i més grans.

Aquest és un dels avantatges del sector. La gran varietat i quantitat d'empreses que es relacionen amb el món de l'automòbil fa que les possibilitats i les propostes de treballs siguin molt àmplies.

Al nostre país, que és el tercer productor europeu d'automòbils, tenim la gran sort de poder aspirar a treballar en algun fabricant d'automòbils (SEAT, Nissan, Ford...), en fabricants de components (Siemens, Bosch, Filosa...), en laboratoris i centres d'investigació (Idiada, Insia...), en el manteniment d'innombrables flotes de vehicles (autobusos urbans i interurbans, flotes de servei públic, transports internacionals...) i també en estaments relacionats amb la mobilitat i el medi ambient (ajuntaments, agències de medi ambient...), sense oblidar les empreses subministradores dels diferents combustibles d'automoció (petrolieres, de gas...).

Un altre avantatge que tenim al sector és l'existència de la STA (Societat de Tècnics d'Automoció), que, amb les seves activitats de formació i difusió de la tecnologia de l'automòbil, així com amb la seva borsa de treball, crea una xarxa de relacions i oportunitats.


Quins aspectes del teu perfil van tenir en compte en el procés de selecció de personal?


Com ja he explicat, no vaig haver de superar un accés clàssic a la carrera professional, però sí que els he passat en els canvis successius.
El factor principal és l'entusiasme que hi ha per la feina i, òbviament, l'experiència prèvia que s'aporta. Per dirigir grups nombrosos de tècnics, també cal un elevat nivell d'empatia i de relacions interpersonals.
Per als nivells més elevats, en la direcció de manteniment de grans flotes, cal dominar l'anglès, perquè hem de recordar que gairebé tots els avenços tecnològics i molts dels fabricants de tecnologies s'expressen en aquest idioma.

Com veus la professió d'aquí a deu anys?


D'aquí a 10 anys, la professió serà més exigent que avui dia. Com hem citat al principio, l'automòbil ha de demostrar de forma permanent el seu respecte pel medi ambient i això comporta el desplegament de nombroses tecnologies, de les quals avui només veiem algunes.
A l'expansió contínua de l'electrònica i la computerització, hi afegirem l'aparició de nous combustibles (gas, etanol, biodièsel, hidrogen…) i de tecnologies de tracció renovades (elèctrica, híbrida, pila de combustible…), que farà que, tant en la I+D com en la fabricació i en el manteniment, els coneixements demanats i les pautes d'actuació siguin més exigents.

Noves ocupacions del sector


Amb els nous vehicles intel·ligents, de gestió electrònica de moltes de les seves funcions, el sector ha hagut d'incorporar tècnics en electrònica per controlar aquestes funcions. Així mateix, s'estan incorporant tècnics en informàtica i sistemes per a la gestió dels tallers.


Consell a un futur estudiant del cicle formatiu de grau superior d'Automoció


Vocació i entusiasme per l'automòbil i esforç per tenir la millor formació possible. La gran varietat de possibilitats del sector farà que el professional no es penedeixi d'haver escollit aquest camp professional, que està destinat a ser un dels suports principals de la societat en l'actualitat i en un futur pròxim.


Radiografia del lloc de treball


En què consisteix la teva feina?
Treballo a l'empresa responsable del transport públic de superfície (autobusos) de la ciutat de Barcelona, amb un total de 3.600 empleats (dels quals 350 són tècnics/mecànics), que duen a terme la planificació i execució del manteniment d'una flota de 1.070 autobusos urbans, amb les funcions següents:
Analitzar característiques per a la compra dels vehicles.
Definir els plans de manteniment preventiu conjuntament amb els fabricants dels autobusos.
Definir i capacitar les plantilles de mecànics, electricistes i electrònics per a cadascuna de les cotxeres, en funció de la flota assignada.
Seguir la correcta execució del manteniment.
Analitzar les desviacions de fiabilitat, estudiant les avaries més freqüents.
Assegurar la disponibilitat prevista de la flota, per cobrir el servei programat al carrer.
Organitzar el manteniment de segon esglaó per a aquells components que no es poden reparar sobre el vehicle (motors, caixes de canvi, emissores, sistemes de taquillatge, etc.).
Supervisar els tallers.
Analitzar el consum de combustible i oli per controlar l'adequada funcionalitat dels vehicles.


Quin creus que ha de ser el perfil d'un tècnic superior en Automoció?
El perfil principal requerit per a un tècnic superior en Automoció és sentir passió per l'automòbil i tot el que hi és relacionat. Avui dia, que sembla que l'automòbil és el responsable de molts dels mals i problemes de la societat, cal tenir les idees molt clares i considerar que l'automòbil és una eina que, segons com la usem, serà beneficiosa o perjudicial.

Abans que res, cal ser conscient que el progrés econòmic comporta una necessitat més gran de mobilitat (de persones i mercaderies), tant que l'augment anual de mobilitat es xifra en la mateixa proporció que el PIB d'un país. Com a Espanya els mitjans ferroviaris i marítims estan limitats per la no disponibilitat d'infraestructures, aquest augment de mobilitat recau forçosament en l'automòbil (i els seus derivats: camions i autobusos).

Aquest fet fa que hàgim de ser especialment escrupolosos que els automòbils respectin tant com sigui possible el medi ambient, així com que el seu consum de combustible sigui el menor possible, i en tot això han de dir molt els tècnics en automoció, perquè un bon disseny i un bon manteniment del vehicle fan que aquest sigui més respectuós.

A més d'aquesta passió, és necessari comprendre els coneixements tecnològics, manejar-se amb dades estadístiques i, si a més cal organitzar un taller, tenir dots d'organització i de relació amb els tècnics i mecànics a càrrec seu.

Formació requerida
El nivell de formació està íntimament relacionat amb la mida de l'empresa o taller que ha de gestionar el professional. Un taller de manteniment d'una petita flota de vehicles pot ser gestionat amb els coneixements impartits en un cicle formatiu, mentre que la gestió de tallers més importants o de flotes més nombroses precisa coneixements d'un nivell de diplomatura o d'enginyeria superior.

Eines o materials que utilitzes a la teva feina.
Ordinador amb full de càlcul i bases de dades i programes de gestió estadística.

Condicions de treball

Horari

Una flota de vehicles de servei públic funciona 24 hores al dia durant els 365 dies de l'any i el Departament de Manteniment ha de ser capaç d'acompanyar aquest servei.

El responsable del servei de manteniment ha de ser conscient que no té horari fix i que, si bé pot ajustar-se de forma habitual a una jornada partida (per exemple, de 8 a 18 h), per coincidir amb els torns de matí i tarda dels tallers, haurà de tenir contactes freqüents amb el torn de nit, on es resolen els problemes més immediats perquè la flota surti l'endemà, i amb les guàrdies del cap de setmana, que garanteixen la sortida de dilluns.


Salari

Igual que la formació necessària, la remuneració va en funció de la mida del taller i de la flota que s'ha de mantenir. Es pot començar amb remuneracions de 22.000 a 24.000 €/any, fins a remuneracions similars a les de directius de multinacionals de l'automòbil en les grans flotes.