Víctor González

La màgia i l'art en el cinema

Víctor González
"Quan algú treballa amb passió, les paraules esforç o treball perden el seu significat, perquè per a aquesta persona formen part de la seva vida."
Víctor González és un enginyer naval de 37 anys i també és un dels fundadors de Next Limit Technologies, empresa creadora del software RealFlow utilitzat a pel•lícules com Matrix, Final Fantasy, Tomb Raider 2, X-Men 2, Minority Report, Kaena, Els increïbles

Què és Next Limit Technologies?
L'any 1998 el meu soci, Ignacio Vargas, i jo vam començar amb 2 ordinadors en una petita habitació, amb moltes ganes però molt pocs recursos. Eren temps en què els ordinadors personals ja començaven a tenir prou potència per fer càlculs que, pocs anys abans, només haurien estat possibles en superordinadors. Actualment, Next Limit està formada per un equip d'unes 40 persones, matemàtics, dissenyadors, físics i enginyers. Més de la meitat de la plantilla es dedica a la investigació i al desenvolupament.

L'empresa, situada a Madrid, es dedica al desenvolupament de software de simulació de processos físics, amb aplicació a l'enginyeria, l'arquitectura, la publicitat i la indústria cinematogràfica. El nostre mercat és internacional i venem a Europa, als Estats Units i al Japó.

L'últim guardó que heu rebut ha estat per la creació de RealFlow; n'heu rebut molts més?
La veritat és que sí que n'hem rebut molts més i n'estem molt satisfets. L'any passat vam obtenir el màxim guardó, conegut popularment com Oscar Tècnic, anomenat “Technical Achievement Award”. Aquest premi, avalat per l'Acadèmia Nord-americana de les Arts i les Ciències, ha suposat un gran reconeixement per a l'equip de Next Limit i, a més, és la segona vegada que l'aconsegueix Espanya, després del primer, atorgat a Juan de la Cierva el 1969.
Així mateix, recentment, l'Acadèmia del Cinema Espanyol també ens va concedir el premi Segundo de Chomón 2009 per la contribució tècnica al desenvolupament de la indústria cinematogràfica. En tot cas, preferim no deixar-nos influir pels premis, tot i que els agraïm, ja que la tecnologia evoluciona tan ràpidament que no podem deixar d'innovar i millorar.

En què consisteix el software RealFlow?
La idea de RealFlow va sorgir el 1998, quan ens vam adonar que no existia res que permetés simular fluids digitals en el mercat dels efectes especials per al cinema.



Algú a qui admires en l'àmbit de la teva professió.
Als fundadors de Google, perquè, tot i ser milionaris, continuen dirigint i innovant en la seva empresa.

Una pel•lícula que tornaries a veure.
La màquina del temps (la versió clàssica de 1960).

Destaca algun dels vostres treballs.
Quan vam crear la lava d'El senyor dels anells.

Un llibre de capçalera per a la teva professió.
Funky Business.

Una ciutat o un país on creus que cal anar per aprendre-ho tot sobre la simulació per ordinador.
A Los Angeles, per aprendre sobre els efectes especials.

Un consell a un jove que vulgui dedicar-se al mateix que tu.
Que persegueixi el seu somni amb humilitat i paciència, el camí és el que realment importa.

Els nostres coneixements en mecànica de fluids units a la nostra passió pel món de la informàtica i els gràfics 3D ens van empènyer a la creació d'un prototipus que ben aviat va atreure l'interès de les empreses del sector, principalment a Califòrnia. Fins llavors, qualsevol efecte de fluid només podia recrear-se mitjançant maquetes a escala o tècniques d'imatge complicades només a l'abast de les grans produccions, com estàvem acostumats a veure en les pel·lícules. RealFlow va marcar l'inici de la simulació de fluids en el cinema com a producte comercial de fàcil accés.

La seva web

En la indústria del cinema, entre les produccions més conegudes en les quals s'ha utilitzat el software RealFlow, hi ha Matrix, Final Fantasy, Tomb Raider 2, X-Men 2, El vaixell fantasma, Minority Report, Kaena, Spy Kids, Freddy vs. Jason i, més recentment, Charlie i la fàbrica de xocolata, Els increïbles, Poseidon, The Guardian, Ice Age 2, El codi Da Vinci, 300, El senyor dels anells III, en la qual RealFlow es va utilitzar en la simulació de lava de la Muntanya del Destí, i a El curiós cas d'en Benjamin Button, que ha obtingut l'Oscar 2009 als efectes especials.

Quins altres projectes teniu entre mans?
Ens definim com una empresa de tecnologia que realitza productes informàtics de simulació i, actualment, tenim 3 productes, comptant el conegut RealFlow.

Maxwell Render és un motor de generació d'imatge (render) fotorealista que és conegut actualment per ser el motor de màxima qualitat en la indústria de la infografia. Aquest producte simula el comportament de la llum amb una gran precisió. Milers de dissenyadors industrials i empreses d'infografia l'utilitzen per crear imatges tan realistes com una fotografia. Maxwell Render també va rebre el premi Europa de Tecnologia IST, l'any 2006, juntament amb RealFlow.

XFlow és un software de simulació de fluids per a la indústria de l'enginyeria i tècnicament es coneix com CFD (Computational Fluid Dynamics). Aquest software permet a l'enginyer calcular diversos processos: l'aerodinàmica d'un cotxe o un avió, la turbulència al voltant d'un pont o d'un edifici, la inundació d'un vaixell a alta mar o el flux de sang en el cor i les artèries. XFlow és la tecnologia més recent de Next Limit i moltes empreses importants de l'àmbit internacional estan interessades en les seves aplicacions científiques.

Canviaries alguna cosa de la teva trajectòria acadèmica o laboral?
La història està tan plena de casualitats que crec que si canviés alguna cosa no existiria Next Limit. El meu background és essencialment tècnic, sempre m'ha agradat la ciència i la tecnologia. Sóc un noi “de ciències” que vaig acabar estudiant una carrera d'enginyeria a la Escuela Técnica Superior de Ingenieros Navales (UPM), tot i que vaig dubtar molt entre naval, aeronàutica i física, fins i tot, durant una temporada, vaig pensar en l'aviació, que encara m'agrada molt. Prèviament, ja havia après a programar pel meu compte ordinadors de 8 bits (Spectrum, Commodore) i a l'escola em vaig apuntar a classes de Pascal. Sempre em van fascinar els gràfics per ordinador i va ser la meva afició durant anys, aprenent pel meu compte. A l'escola naval vaig conèixer un professor, el fill del qual tenia una empresa d'infografia (REM Infográfica), on em van contractar i vaig conèixer el meu soci, Ignacio. Els dos vam connectar amb visions i trajectòries similars i vam deixar l'empresa i vam fundar Next Limit Technologies. No teníem cap pla, si més no, conscientment.


"De la meva professió destacaria la relació amb persones del mateix estil i amb la mateixa passió per la innovació i la creació de nous productes. Gaudim fent la nostra feina i a vegades semblem més un grup d'amics que una empresa. Les nostres converses tracten sobre el futur de l'Univers o la mecànica quàntica, la veritat és que semblem una colla de bojos. D'altra banda, la relació amb els mercats internacionals és molt enriquidora i ens sentim motivats per crear nova tecnologia i formar part de la història."

Què ha influït més en el teu èxit professional: la sort o l'esforç?
Crec que és una combinació d'ambdues coses, però personalment, dono més importància a la sort, perquè, com ja he dit, mai vam pensar un pla de conquesta. Simplement, les coses van succeir i continuen succeint d'aquesta manera. Potser podria dir que vaig tenir la sort que el meu hobby o passió connectés amb les necessitats del món en el qual m'ha tocat viure i trobés les persones adequades per acompanyar-me. També és cert que, quan algú treballa amb passió, les paraules esforç o treball perden el seu significat, perquè per a aquesta persona formen part de la seva vida.